Arbodienst in eigen beheer: de waarde van slimme ICT
Als je als bedrijf arbodienst in eigen beheer doet, voldoe je best aan de Wet verbetering poortwachter. Deze wet stelt namelijk strikte eisen aan de uitvoering van je arbo beleid. Hoe vermijd je de kans op boetes of loonsancties? In deze blog leggen we je graag uit hoe slimme ICT je helpt om je arbo processen beter onder controle te houden en zo risico’s te mijden.
Wet verbetering poortwachter en het UWV
De Wet verbetering poortwachter gaat ervan uit dat snel en actief ingrijpen het ziekteverzuim verkort. Daarom ben je als werkgever met arbodienst eigen beheer of externe arbodienst verplicht om binnen bepaalde termijnen specifieke acties te ondernemen. Het UWV bekijkt of je alle stappen op de juiste manier zet. Is dat niet het geval is, dan word je al snel op de vingers getikt.
Voorkomen is altijd beter
Er zijn een aantal oorzaken, waardoor dit toch soms misgaat. Om te beginnen moet je de juiste kennis in huis hebben en houden. Mensen die exact weten hoe de wetgeving in elkaar steekt en op de juiste momenten de juiste acties nemen. Maar hier zit natuurlijk een afhankelijkheid in. Wanneer een interne arbo specialist uitvalt, stopt daarmee ook even de benodigde kennis. Ons advies? Zorg dat je minder afhangt van info in Excel, in agenda’s en in de hoofden van mensen!
Hoe slimme ICT helpt
Slimme ICT helpt om je processen onder controle te houden. De vanuit de Wet verbetering poortwachter voorgeschreven aanpak bouwden wij in onze VERZUIMCOACH software in. Deze wordt ook door veel (externe) arbodiensten gebruikt. Binnen deze software automatiseerden we zoveel mogelijk terugkerende taken en worden afwijkingen tijdig gespot. Daarmee krijg je als bedrijf meer controle en neem je de arbo medewerkers repeterende admin taken uit handen, waardoor ze meer tijd krijgen voor het contact met en de support van zieke collega’s.
Arbodienst in eigen beheer
Online verzuimbeheer met VERZUIMCOACH betekent: re-integratie en preventie in een, scheiding van medische en niet-medische data, en voldoen aan wet- en regelgeving. En dat alles als naadloze en flexibele aanvulling op jouw IT-omgeving. Daarna koppel je met CONNECTIT deze omgeving gewoon met de andere pakketten binnen je bedrijf om zo relevante info selectief te kunnen delen. Hierdoor krijg je meer efficiëntie en minder kans op fouten of dubbele info.
Wil je weten hoe jouw interne arbodienst altijd ‘in controle’ blijft met behulp van slimme ICT? Neem dan contact met ons op!
Leave a Comments